Alkuperätodistukset

Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus on vientikohtainen asiakirja, jolla osoitetaan tavaran alkuperä. 

Kuvituskuva jossa sopimuspaperit ojennetaan.

Alkuperätodistukset

Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus (European Union Certificate of Origin) käytetään Euroopan yhteisön ja kolmansien maiden välisessä kaupassa. Todistus vaaditaan maihin, joiden kanssa yhteisöllä ei ole vapaakauppasopimuksia, mutta jotka tarvitsevat alkuperätodistuksen erilaisten kauppapoliittisten toimenpiteiden, kuten rajoitusten, kiintiöiden tai kieltojen oikeaan kohdentamiseen sekä ulkomaankaupan tilastointiin. Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus ainoastaan todistaa tavaroiden alkuperän, mutta ei anna oikeutta etuuskohteluun. Yritys voi tarkistaa EU:n Access2Markets -sivustolta vaatiiko vientimaa alkuperätodistuksen.

Sähköinen asiointipalvelu ulkomaankaupan asiakirjoille

Vientiasiakirjat.fi -palvelun kautta yritys voi hakea Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia sekä hakea vahvistusta kauppalaskuille, pakkalistoille sekä hintalistoille sähköisesti. Hakemukset käsitellään alueellisesti kauppakamarin akkreditoidun käsittelijän toimesta voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti. Asiakirjojen märkäleimallisista vahvistuksista toimistollamme sovittava etukäteen sähköpostitse tai puhelimitse.

Palvelu vaatii yrityksen rekisteröitymisen. Rekisteröityminen tapahtuu täyttämällä vientiasiakirjat.fi -palvelun etusivulla olevan lomakkeen sekä valtuutusasiakirjan. Valtuutusasiakirjalla yritys sitoutuu noudattamaan palvelun yleisiä käyttöehtoja ja kauppakamarin sääntöjä Euroopan unionin yleisestä alkuperätodistuksesta.

Kauppakamarin sähköisesti hyväksymän alkuperätodistuksen sekä muut vahvistetut asiakirjat asiakas tulostaa tavalliselle A4-paperille värillisenä.

1.2.2023 alkaen sähköisten alkuperätodistuksien ja muiden sähköisesti vahvistettavien dokumenttien käsittelyajat muuttuvat

Alkuperätodistushakemuksia ja muita vahvistettavia dokumentteja voi laittaa normaalisti Vientiasiakirjat.fi – järjestelmään mihinkä aikaan vaan, mutta niiden käsittely ja hyväksyminen Oulun kauppakamarin toimesta tapahtuu arkisin kello 9.00 – 10.00 ja 14.00 – 15.00 välillä.

Erityisen kiireellisten todistuksien hyväkymisissä, pyydämme olemaan yhteydessä soittamalla suoraan Oulun kauppakamariin.

Suomalaiset kauppakamarit kuuluvat akkreditoituina Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n CO Chain -järjestelmään. Alkuperätodistuksen vastaanottava yritys tai viranomainen voi tarkistaa todistuksen aitouden ICC:n sivustolta.

Lisätietoa:
Oulun kauppakamari, Technopolis, Sepänkatu 20, 90100 Oulu
Heidi Jolanki, heidi.jolanki@chamber.fi, puh. 050 5629 933
Anni Alavahtola, anni.alavahtola@chamber.fi, puh. 050 5499 255
Paula Männikkö, paula.mannikko@chamber.fi, puh. 050 3022 041