Ulkomaankaupan asiakirjat

Vahvistamme yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten EU:n yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia sekä muita erityistodistuksia kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

Laivoja joissa merirahtikontteja

Kauppakamarit vahvistavat seuraavia vientiin tarvittavia asiakirjoja:

  • Alkuperätodistukset: asiakirja alkuperän todentamiseen
  • Asiakirjojen vahvistukset: kauppalaskut, pakkausluettelot, hintalistat 
  • ATA Carnet: passi tavaroillesi väliaikaiseen vientiin   
  • Erikoistodistukset: Kauppakamari voi myöntää pyynnöstä erikoistodistuksia esim. Olosuhdetodistuksia

Tiedote: Muutos Oulun kauppakamarin maaliskuun 2024 vientiasiakirjojen käsittelyssä: Maaliskuun viikoilla 12 – 13 (18.3. – 29.3.2024 ) välisen ajan Oulun kauppakamarin vientiasiakirjoja hyväksyy ja neuvontapalveluna toimii Tampereen kauppakamari. Lisätietoja ->

Vientiasiakirjat.fi –järjestelmään kautta haettavat alkuperätodistukset ja muut ulkomaankaupan dokumentit voi laittaa järjestelmään mihinkä aikaan vaan, mutta niiden käsittely ja hyväksyminen Oulun kauppakamarin toimesta tapahtuu arkisin kello 9.00 – 10.00 ja 14.00 – 15.00 välillä.

Erityisen kiireellisten todistuksien hyväkymisissä, pyydämme olemaan yhteydessä soittamalla suoraan Oulun kauppakamariin.

Toimistolla märkäleimattavia erikoistodistuksia varten pyydämme varaamaan ajan viimeistään edellisenä työpäivänä puhelimitse.

Tiedustelut ulkomaankaupan asiakirjoihin liittyen:

Heidi Jolanki

Palvelu- ja it-koordinaattori

050 5629 933

Paula Männikkö

toimistopäällikkö

050 302 2041