Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

Valjasta digimarkkinointi myyntisi tueksi

29.03.2019 • Jonna Muurinen, Kuulu Oy


Digimarkkinoinnilla voit tehostaa markkinointiasi merkittävästi ja tavoittaa asiakkaat vaikka toiselta puolelta maapalloa. Haasteena on vain valita tärkeimmät ja yritykselle sopivimmat toimenpiteet laajasta työkalupakista.

Digimarkkinointi on viimeisen viiden vuoden aikana muuttunut selkeästi personoidumpaan suuntaan. Kaikkea tekemistä voidaan mitata ja analytiikan avulla ymmärrämme asiakkaistamme sekä muun yleisön käyttäytymisestä niin paljon enemmän kuin ennen, että nyt voimme suunnata markkinointimme jopa suoraan yksilöille laajojen segmenttien sijaan. On ymmärretty myös ihmisnäkökulma, eli vaikka tekisi kauppaa yritysmyynnissä, lopulta kuitenkin ihmiset myyvät ja ostavat. Siksi myös asiakaspalvelun ja hyvän asiakaskokemuksen merkitys vain kasvaa koko ajan. Ja siksi myös social selling, eli yksittäisen myyjän henkilökohtainen myyntityö sosiaalisen median kanavissa, on nyt tiiviisti osa digimarkkinointia.

Analytiikka auttaa ymmärtämään asiakkaiden tarpeita

Analytiikan avulla yritys saa valtavasti tietoa kohderyhmästään ja oman markkinoinnin tehokkuudesta. Verkkosivuanalytiikan avulla näemme esimerkiksi myös mitkä yritykset nettisivuillamme käyvät ja pystymme sen tiedon avulla luomaan myyjille liidilistoja.

Ennen markkinointisuunnitelman ja uusien avauksien tekemistä kannattaa tehdä perusteellinen analyysi nykytilasta. Hyvä idea olisi tehdä perusteellinen nykytila-analyysi www-sivuista, kilpailijoista, somepresenssistä ja hakudatasta ennen kuin lähtee kokeilemaan sokkona, mikä toimisi ja mikä ei. Nykytila-analyysin jälkeen tietää, mikä toimii ja missä on puutteita ja huomaa onko ehkä jokin mahdollisuus jätetty käyttämättä.

Markkinoinnin automaatio helpottaa rutiineja ja myyntiä

Markkinoinnin automaatio auttaa huolehtimaan niistä tehtävistä, jotka muuten jouduttaisiin tekemään käsin tai useilla eri ohjelmilla. Markkinoinnin toimet nopeutuvat, kun ne on automatisoitu.

Markkinoinnin automaatio parantaa asiakaskokemusta merkittävästi, kun esimerkiksi tärkeät viestit ja asiakkaan tärkeimmistä tarpeista huolehtiminen on automatisoitu. Automaatiolla autamme koko ajan asiakkaitamme ja potentiaalisia asiakkaitamme asiakasputkessaan eteenpäin.

Markkinoinnin automaation avulla voimme lisäksi auttaa myyntiä siten, että luomme hälytyksiä myyjille sen perusteella, mitä tietyt ihmiset verkkosivuillamme tekevät. Automaatiotyökalut pystyvät segmentoimaan verkkosivukävijät esimerkiksi kävijän yrityksen koon ja paikkakunnan mukaan. Näin löydämme omaan kohderyhmäämme sopivat henkilöt. Voimme määritellä, että haluamme automaattisesti saada tiedon aina kun yli 10 miljoonan liikevaihtoa tekevien yritysten edustajat käyvät lukemassa tietystä palvelustamme ja käyvät sen jälkeen referenssisivullamme. Markkinoinnin automaatio on siis myyjän paras kaveri.

Digimarkkinoinnin työkalupakki on laaja ja kokeilemalla selviää, mikä toimii itselle hyvin. Muutama takuuvarma vinkki voi toimia suurimmalle osalle, mutta omat erikoisuudet selviävät vasta sitten, kun tuntee omat asiakaspersoonat ja heidän käyttäytymisensä läpikotaisin. Tieto omien asiakaspersoonien reaktioista löytyy aina analytiikasta.



Jonna kouluttaa 24.4. Oulussa aiheesta Digimarkkinointi myynnin tukena b2b-yrityksessä - Lue lisää!

Tietoa kirjoittajasta

Jonna Muurinen
Kuulu Oy

Kirjoittaja on digimarkkinointitoimisto Kuulun perustaja ja toimitusjohtaja.
Jaa: