Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

Myyntityö on niin raskasta, että olet jatkuvassa eksymisvaarassa

31.08.2018 • Marko Lehtinen, Trainers' House


Oletko päässyt unohtamaan, miten tuloksia tehdään? Olit ehkä joskus iskussa, mutta sitten tapahtui jotain? Tai tiedätkö pystyväsi parempaan, mutta sijaistoimintojen houkutus on kasvanut liian suureksi?

Myyntityö on luonteeltaan niin raskasta, että lähes jokainen myyjä väsähtää jossain vaiheessa. He vieraantuvat työstään ja itsestään. Unohtavat, mikä myyntityössä on hienointa. Näin tulee melko todennäköisesti käymään sinullekin - ellei ole käynytkin jo.

Miksi? Koska...

On luonnollista pyrkiä kivusta kohti helpotusta.

 

Yllä on kuvattu yksi ihmisyyden voimakkaimmista piirteistä: haluamme karttaa kipua ja palata omalle mukavuusalueellemme (kohta 1). Tässähän ei sinänsä ole mitään vikaa, sillä jokainen tarvitsee palautumista.

Liiallisessa mukavuusalueella oleskelussa on kuitenkin yksi traaginen puoli:
Mukavuusalueelle jämähtäminen romahduttaa suorituskykysi

Tiedät, että mukavuusalueesi on kutistunut liian pieneksi, jos:
-
Uusien asiakasehdokkaiden etsiminen ja myyntitapaamisen sopiminen (esimerkiksi soittamalla) tuntuu lamaannuttavan jännältä (joskus suoraan sanoen pelottavalta)
- Myyntitapaamisesi johtavat kohteliaaseen "palataan" -puheisiin tarjouspyynnön sijaan
- Asiakas ei aina oikein ymmärrä tarjoustasi tai innostu siitä siinä määrin, että hän ostaisi
- Pääset kyllä esittelemään tarjouksia, mutta tarjousesittelyn jälkeen asiakas tekee katoamistempun (ja jossain vaiheessa lopetat hänen "häiritsemisensä" ja luovutat kaupat jollekin toiselle)
- Asiakkaasi ostavat vain kerran, jolloin teet hirveästi töitä kertakauppojen eteen. Asiakkuudet eivät kasva.
- Arkesi on joskus kaoottista, eikä aikaa tahdo löytyä itse myyntityön tekemiseen

Kuulostavatko kokemukset tutulta?

Todennäköisesti, sillä ne on kerätty tuhansien ja taas tuhansien myyjien arjesta.

Taustalla on usein yksi ja sama tunne:

Ongelmissasi on usein kyse pelosta.

Pelko ei tässä yhteydessä viittaa välttämättä fobiaan, vaan yksinkertaiseen arjen kitkaan ja jumittamiseen. Tiedät ehkä mitä sinun pitäisi tehdä, mutta et vain jostain syystä oikein saa itseäsi liikkeelle. Tai sitten sabotoit ponnistelusi.

Ja mitä vähemmän olet tekemisissä pelkojesi kanssa, sitä suuremmaksi niiden valta kasvaa.Jos olet luisussa, tarvitset kipeästi revanssin.

Revanssi tarkoittaa uutta alkua ja COMEBACKIA.

Ei kukaan oikeasti halua olla keskinkertainen omassa työssään. Ei kukaan oikeasti halua joutua selittelemään huonoja tuloksiaan. Mutta näin meille käy, kun sallimme pelkojemme ottaa vallan toiminnastamme.

Revanssi tarkoittaa uutta mahdollisuutta. Sisuuntumista. Päätät, että nyt muuten riittää ja näytät, kuka täällä oikeasti komentaa.

Ja miten revanssi tehdään käytännössä?

Sen kerron 11.10. Oulussa Myynnin musta vyö -koulutuksessa - tervetuloa!

Tietoa kirjoittajasta

Marko Lehtinen
Trainers' House

Markon erityisosaaminen kiteytyy muutosten läpivientiin, strategian jalkauttamiseen sekä myyntiprosessin eri vaiheisiin. Markolla on paljon kokemusta myös mm. esimiestyöstä, johtamisesta, tiimityöstä sekä vaikuttamisesta. Hän on toiminut aiemmin tytäryhtiö Igniksen myyntijohtajana. Myynnin ja omien asiakkaiden tulosten kasvattamisen lisäksi Marko on valmentanut yli 600:ssa tilaisuudessa!
Jaa: