Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä Instagramissa EnglishSuomi

Viisi tärkeää koronasääntöä - Miten toimit vastuullisesti palvelualalla, jos sinulla ei ole mahdollisuutta etätöihin

12.10.2020


Kirjoittaja: Jorma Mäkitalo, erikoislääkäri, LT, Oulun kaupungin terveysjohtaja

 Kuva: Sanna Krook / Oulun kaupunki

Ensimmäinen sääntö on muistuttaa asiakkaita riittävän näkyvästi, että palveluun voi tulla vain täysin terveenä. Sama koskee tietysti myös työntekijöitä: vain terveenä töihin. Oulussa testeihin pääsy ja tulosten saaminen on erittäin sujuvaa.

HAKEUDU LIEVISSÄKIN OIREISSA HETI TESTEIHIN.

Toinen sääntö on huolehtia sekä työntekijöiden että asiakkaiden korostetusta käsihygieniasta. Myös tässä asiakasinformaatio on tärkeää. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että työntekijät pesevät kätensä joka palvelutapahtuman välillä ja asiakkaat tullessaan palveluun. Mikäli käsien pesu (vesi + saippua) ei ole mahdollista, niin käsidesi (20-30 sekuntia hieromista käsiin) voi korvata tämän. 

Kolmas sääntö on pitää riittävää etäisyyttä asiakkaaseen niissä palveluissa, joissa se on mahdollista. Tässäkin asiakasinformaatio on tärkeää. Konkreettisesti tämä tarkoittaa, että ei kätellä, sijoitetaan kalusteet asiakaspalvelutiloissa siten, että minimissään n. 1,5 m etäisyys säilyy asiakkaan ja työntekijän välillä, tai asiakkaan ja työntekijän välissä on pärskeiltä suojaava pleksi. Tarrat lattiassa ovat hyviä muistuttajia etäisyyksistä. On tarpeen, että palvelun järjestäjällä on tarjota asiakkaille maskeja käyttöön tai myytäväksi.

MIKÄLI RIITTÄVÄÄ ETÄISYYTTÄ EI PALVELUTAPAHTUMAN LUONTEEN VUOKSI VOIDA YLLÄPITÄÄ, TULEE SEKÄ TYÖNTEKIJÄN ETTÄ ASIAKKAAN KÄYTTÄÄ MASKIA.

Lisäksi on tärkeää, että myös työntekijät keskenään pitävät työpäivän aikana (ja sen jälkeenkin!) riittävää etäisyyttä toisiinsa. Konkreettisesti tämä tarkoittaa pukuhuone-, taukotila- ja neuvottelutilojen varustamista oveen sijoitettavalla lapulla, jossa kerrotaan kuinka monta henkilöä tilassa voi oleskella kerrallaan. Nyrkkisääntö on, että tilan henkilömäärä tulee puolittaa. Esimiesten tulee valvoa ja esimerkillään osoittaa, että tilojen käyttöä koskevaa sääntöä noudatetaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kahvi- ja lounastaukojen porrastamista. Avokonttoreissa, mikäli mitoitus on tiivis, tulee noudattaa samaa sääntöä. Tämä voi – ja sen tuleekin johtaa vuorotteluun työpisteiden käytössä ja esimerkiksi etätyön hyödyntämistä.

MIKÄLI TYÖNTEKIJÖIDEN VÄLILLÄ EI VOIDA RIITTÄVÄÄ ETÄISYYTTÄ PITÄÄ, TULISI TYÖNANTAJAN TARJOTA TYÖNTEKIJÖIDEN KÄYTTÖÖN MASKIT.

Mikäli maskeja otetaan käyttöön, on oleellisen tärkeää käyttää niitä oikein. Väärin käytetty maski lisää tartuntavaaraa. Oleellista on pukea maski puhtain käsin, olla koskematta maskiin käytön aikana, ja riisua maski nauhoista kiinni pitäen koskematta etuosaan suoraan roskakoriin. Maski vaihdetaan muutaman tunnin välein tai aina kun se kostuu. Hyviä ohjevideoita löytyy netistä. Työntekijöiden on osattava opastaa myös asiakkaita maskien käytössä.

Neljäs sääntö on, että mikäli palveluun sisältyy yhteisten välineiden tai esineiden käyttöä, joihin molemmat siis koskevat, olisi työntekijöiden hyvä käyttää kertakäyttöisiä suojakäsineitä. Käsineet vaihdetaan aina asiakkaan tai asiakasryhmän vaihtuessa. Työnantaja toimittaa käsineet työntekijöiden käyttöön. Myös käsineitä on osattava käyttää oikein: kriittisiä vaiheita ovat käsineiden päälle pukeminen ja pois ottaminen. Kädet puhdistetaan ennen käsineiden pukemista ja riisumisen jälkeen. Tästäkin löytyy netistä hyvää video- ja kuvamateriaalia.

Viides sääntö on, että palvelussa käytettäviä tiloja (erityisesti kahvat, pinnat, käsinojat ym. kosketuspinnat) tulee pyyhkiä useamman kerran päivässä. Erittäin kannatettavaa on ottaa asiakkailta pois asiakaslehdet, esitteet tai näytöt, joita useampi asiakas peräjälkeen koskettelee, ja joiden desinfiointi asiakkaiden välillä on vaikeaa tai mahdotonta.

Jaa: