Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

”Monesti ulkopuolelta näkee paremmin”

28.03.2019


 

Oulun kauppakamarin Raahen kauppakamariosasto järjesti keskiviikkona Raahen Hovissa elinkeinoelämän ajankohtaisinfon, jossa esiteltiin neljältä osaston vaikutusalueelta vetovoimatekijöitä. Raahen matkailupäällikkö Hanna-Leena Korhonen kertoi näkökulman, joka tuli esille seutukaupunkien valtakunnallisessa vetovoimatutkimuksessa: Raahe sijoittui sekä imagoltaan että tunnettavuudeltaan kymmenen parhaan joukkoon.

"Monesti ulkopuolelta näkee paremmin, että olemme oikeasti vetovoimainen alue. Tällä hetkellä meidän pitää miettiä, miten saamme paremmin esimerkiksi vanhan Raahen kukoistuksen matkailun käyttöön", kertoi Korhonen.

"Raahen pitäisi hyödyntää matkailussa musiikkia ja liikuntaa, joiden harrastamiselle täällä on hyvät edellytykset. Tästä on hyvänä esimerkkinä Koivuluodon urheilualue. Lisäksi on vaikea nimetä sellaista urheilulajia, jota Raahessa ei voi harrastaa", totesi kommenttipuheenvuorossaan Raahen lukion oppilaskunnan edustajana tilaisuudessa ollut Benjamin Kallunki.

Raahen vetovoimatekijöiden kehittämisestä Korhonen nosti esille vuonna 2017 alkaneen Veden äärellä -hankkeen, joka jatkuu maaliskuuhun 2020 saakka.

Hankkeen päämääränä on kehittää Raahen kasvuvyöhykkeen matkailutoimialaa sekä toimialan pk-yritysten kasvua ja kehittymistä. Tavoitteena on matkailu- ja palvelualan yritysten uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja yhteistyöverkoston toiminnan kehittäminen sekä palvelutarjonnan muotoilu seutukunnallisina paketteina ja markkinointi valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

"Matkailun kehittämisteemoja ovat luonto-, kalastus- ja metsästysmatkailu, liikunta- ja hyvinvointimatkailu, teollisuusmatkailu sekä tapahtumamatkailu. Näiden teemojen rakentaminen ja tuotteistaminen edellyttää matkailutoimijoiden yhteistyön kehittämistä, palvelutarjonnan tuotteistamista ja matkailuinvestointien edistämistä sekä yhteismarkkinointia. Tärkeänä tavoitteena on alueen sisäisen matkailuun, palvelujen tuotteistamiseen ja markkinointiin liittyvän kehittämistyön uudenlainen organisointi korvaamaan nykyinen sirpaloitunut malli", sanoo Korhonen.

Raahen seutukunnan lisäksi esittelyssä olivat alueina Siikalatva, Ylivieska-Oulainen ja Nivala-Haapajärvi.

Jaa: