Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

Missä mainostaa - kaikki paukut digitaalisuuteen vai kenties jotain perinteiseen mediaan?

01.02.2019


Tänä päivänä mainostaja on hyvinkin eksyksissä kaikessa digitaalisuuden viidakossa. On markkinoinnin automaatiota, dataa, tekoälyä, sisältömarkkinointia, natiivimainontaa, some-kanavia, videoita ja erinäisiä verkkosivuja. Mihin ihmeessä pitäisi panostaa, missä mainostaa, millä tavoittaa, mikä toimii ja ovatko digitaaliset kanavat se ainoa oikea tapa? Ovatko perinteiset mediat niin out-of-date – ettei kukaan niitä enää lue tai katso?

Itse olen aina vahvasti uskonut ja puhunut monikanavaisen markkinoinnin puolesta. Markkinointiviestejä tulvii joka paikassa ja ne, jotka jäävät kuluttajien mieleen, toistavat omaa viestiään johdonmukaisesti ja monikanavaisesti. Liian kohdennettu markkinointiviestintä ei toimi tai vaan digitaaliset kanavat eivät yksin riitä. Pitää näkyä ja kuulua eikä se suinkaan aina tarkoita isoja mainosbudjetteja. Hyvä markkinointi on eri kanavien hyvä combo sekä combossa niiden selkeä rooli ja rytmi keskenään.

Markkinointi ja brändin rakentaminen, jos jokin, on pitkäjänteistä työtä vaikka ympärillä kaikenmaailman trendit vetävät yrityksiä ja kuluttajia joka suuntaan. Hetkessä hurahdetaan johonkin uuteen ja kohta se unohdetaan. Ne brändit, jotka pysyvät johdonmukaisina ja tunnistettavina vuodesta toiseen, mutta silti kehittyvät ja kasvavat ajan ja kuluttajien mukana, ovat pärjänneet ja pärjäävät. 

Markkinoinnin perusperiaatteet ovat edelleen relevantteja eikä pohjimmaiset tavoitteet: myynnin kasvattaminen ja brändin arvon rakentaminen ole mihinkään kadonneet, vaikka kanavia ja ratkaisuja on enemmän kuin koskaan. Edelleen pärjätäkseen kilpailussa yrityksen tai sen tuotteiden ja palveluiden tulee olla kiinnostavia ja houkuttelevia, tarjota jotain lisäarvoa ja ennen kaikkea olla kuluttajien saatavilla nopeasti ja helposti, jotta myynti vetää ja asiakkaat ostavat. Kaikessa digitaalisuuden pyörteissä on fokus ehkä kadonnut ja kenties jopa kohdennettu viestintää liikaa saamatta mitään tai vain vähän aikaiseksi.

Perinteisillä massamedioilla saa edelleen isoa näkyvyyttä ja suurta massaa kiinni – kerralla ja vakuuttavasti. Niiden formaatit, kuten sanomalehtimainonnan, eivät ehkä ole niin hehkeitä kuin liikkuva kuva ja ääni, testit ja vempaimet, mutta mainonnan huomioarvo ja vaikuttavuus on aivan omaa luokkaansa mediassa, jonka sisältöjen pariin rauhoitutaan ja joiden ympärillä ei ole muita häiriötekijöitä. Se tarjoaa hyvät edellytykset brändin rakentamiselle ja tehokkaalle viestinnälle.

Kanavavalintojen lisäksi itse mainoksella ja sen sisällöllä on iso merkitys. Ei riitä, että mainoskanavat on valittu harkiten, jos mainosta ei ole suunniteltu huolella, mietitty mitä sillä halutaan viestiä ja saada aikaiseksi. Miten se vahvistaa ja rakentaa mainostajan brändiä vahvalla ja selkeällä visuaalisuudella. Ja sillä, että mainostaja tunnistetaan mainoksesta helposti ja jopa lyhyellä vilkaisulla. Ole siis johdonmukainen, äläkä kyllästy omaan mainontaan vaan usko, että sen tunnistettavuus ja toistuvuus kantaa pitkälle.

The other danish guy on esimerkki siitä, että yrityksellä on näkemystä, rohkeutta ja uskoa. Suomalainen, miesten alushousuja myyvä yritys on lyönyt itsensä läpi tehokkaasti perinteisillä medioilla. Yritys ei ole laittanut nyt senttiäkään Googlen, Facebookin jne. mainontaan ja silti lyöneet itsensä läpi markkinoilla, joilla kisaa monia kansainvälisiä brändejä. He uskovat massamediaan, medioihin, joilla on merkitystä ja joilla saa aikaa tuloksia ja myyntiä. Medioihin, joihin luotetaan ja joiden parissa brändikin on oikeassa ja arvostetussa seurassa. Toki myös itse tuote, alusvaate, on kunnossa ja taustalla on trendikästä ekologisuutta. Mainonta on myös mieleenpainuvaa ja tunteita herättävää.

Mainostaja, käytä siis monipuolisesti eri markkinointikanavia tavoittaaksesi kuluttajat ja saadaksesi viestisi läpi. Valjasta ja laita kuntoon omat verkkosivut, uutiskirjeet ja markkinoinnin automaatiot, datat jne. tukemaan muuta markkinointiasi. Näy ja kuulu johdonmukaisesti sekä usko siihen mitä teet. Älä laita munia samaan koriin vaan hyödynnä tämän päivän monipuoliset markkinointikanavat – ne perinteisetkin. Kasvata myyntiä ja brändisi arvoa!

 

Tiina Koskela
Oulun Kauppakamari, Viestintävaliokunnan puheenjohtaja
Head of Marketing, Kaleva Media

Jaa: