Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

Uskalla luopua vanhasta, että saat uutta

04.12.2018


Digitalisaatio etenee ja muokkaa vähitellen kaikkia toimialoja. Vaikka digitalisaatio askarruttaa erityisesti perinteisiä yrityksiä haastaen vanhat liiketoimintamallit ja toimintatavat, on muutos syytä nähdä myös mahdollisuutena, johon kannattaa tarttua. Nyt on syytä pohtia sitä, miltä oman liiketoiminnan tulevaisuus näyttää muuttuvassa maailmassa. Mitä pitempään aikailee, sitä enemmän on vaarassa menettää.

Digitalisaation hyödyntäminen edellyttää ensin panostuksia uusien sovellusten kehittämiseen. Sen avulla on kuitenkin mahdollista parantaa yritysten tehokkuutta ja tuottavuutta. Se myös mahdollistaa asioiden tekemisen uudella tavalla.

Hyvä esimerkki tästä kehityksestä on edustamani finanssiala, joka käy parhaillaan läpi suurta murrosta. Pankkipalvelut digitalisoituvat voimakkaasti osana koko yhteiskunnan kehitystä. Samalla, kun pankkipalveluja tarjoavien konttoreiden lukumäärä on vähentynyt, sähköisten palveluiden käyttö on lisääntynyt vauhdilla. Ensin asiakkaat siirtyivät konttoreista verkkopankkiin ja nyt verkkopankista mobiilipankkiin.

Finanssitoimialan digitalisoituminen tarkoittaa, että ICT:n rooli on entistä enemmän toiminnan keskiössä, ja sen vahva osaaminen on tärkeää. Murroksessa tarvitaan uusia innovaatioita, jotta menestymme myös tulevaisuudessa. Tässä on Oulun vahvuus: teknologian ja innovaatioiden kaupunki, jolla on osaamista, kykyä ja rohkeutta hyödyntää digitalisaatiota. Täällä on tarjolla lisäksi maailmanluokan tutkimusta ja tuotekehitystä sekä tietotekniikka-alan koulutusta. Oululaisella osaamisella on viety myös finanssialaa digitiellä reippain askelin eteenpäin: usealla finanssialan toimijalla on Oulussa uusien liiketoimintojen kehitysyksiköt, joiden tavoitteena on oppia nopeasti teknologioista ja asiakastarpeista.

Tekoäly tuo suuria muutoksia finanssitoimijoiden työtapoihin. Se on jo nyt automatisoinut monia ihmisten tekemiä työvaiheita esimerkiksi sijoitusneuvonnan ja lainapalvelujen osalta. Samalla asiantuntijoillamme on mahdollisuus päästä lähemmäksi asiakkaitamme ja ehkä auttaa heitä jo ennen kuin he edes kokevat, että tarvitsevat apua. Analysoimalla asiakastietoja paremmin voimme myös luoda entistä parempaa asiakaskokemusta.

Meille jokaiselle tuttu ostaminen ja maksaminen käyvät niin ikään läpi suurta muutosta. Ensin maksukortit korvasivat käteisen rahan. Nyt suomalaiset ottavat mobiilimaksamista käyttöön vauhdilla. Kaverille voi maksaa pelkän puhelinnumeron perusteella reaaliaikaisesti mobiilissa. Toistaiseksi suomalaiset ovat maksaneet ostoksiaan kännykällä vasta vähän, mutta tilanne muuttuu nopeasti. Valittavina on yhä enemmän globaaleja tai Suomessa kehitettyjä vaihtoehtoja kuten Apple Pay, Google Pay, MobilePay tai mobiililompakko Pivon mobiilimaksut.

Lähimaksu, älykello, älypuhelin, biometrinen kasvontunnistus – maksaminen kehittyy vauhdilla. Tulevaisuudessa koko ostotapahtuma näyttää ja tuntuu täysin toisenlaiselta kuin mihin me olemme tottuneet. OP:n työntekijät ovat jo kuukausien ajan voineet tehdä ostoksia Pivo Kasvomaksulla Vallilan toimitilojensa henkilöstöravintolassa. Tarvitsee vain kävellä kassalle, katsoa kameraan ja ostokset veloitetaan suoraan tililtä. Kaikkeen tähän kuluu aikaa 7,5 sekuntia. Se on ostosten maksamisen maailmanennätys, jota on toistettu syksyn aikana useita kertoja Helsingissä. Oulussa pääsemme mitä todennäköisimmin tutustumaan kasvomaksamiseen jo tulevan kevään aikana.

Vaihtoehtoja on runsaasti tarjolla, ja kilpailu niiden kesken on kovaa. Kuluttajat määrittävät, mikä tai mitkä maksutavat lopulta yleistyvät. Tulevaisuudessa erilaisia maksutapoja voi olla käytössä useita. Digitalisaation edetessä maksamisesta, maksujen vastaanotosta ja kaupanteosta tulee entistä helpompaa. Ollaan siis avoimin silmin uuden edessä – kaikkiin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin mielikuvituksemme ei todennäköisesti vielä edes riitä.

 
Timo Kaksonen
Oulun Kauppakamari
Talous- ja lakivaliokunnan puheenjohtaja

Jaa: