Seuraa meitä: Facebookissa LinkedIn:ssä Twitterissä EnglishSuomi

Kauppa ja matkailu tarvitsee joukkuepelaamista

27.02.2018


Juuri ennen tämän kirjoituksen aloittamista kävelin kauppakeskuksemme piha-alueella ja totesin pysäköintialueen olevan täynnä. Silmiin pistävää oli se, että hyvin monessa autossa oli suksiboksi katolla. On etelän hiihtolomien aika ja muutaman viikon hiljaiselon jälkeen kauppakeskus herää taas talviunilta henkiin. Tammikuun alennusmyyntien jälkeen niin me kuin muutkin alan toimijat kärsimme "kuolemanlaaksosta". Hiihtolomien aikaan kauppa jälleen piristyy ja kantaa hedelmää pitkän aikaa.

Sisälle kauppakeskukseen siirryttyäni päätin jututtaa hieman lomalaisia. Ensimmäinen tapaamani perhe oli tulossa Vantaalta ja menossa Leville. Tiedustellessani heiltä syytä Ouluun pysähtymiselle kertoivat he päättäneensä jo heti matkalle lähdettyään, että pysähtyvät Oulussa syömään ja tekevät viimeisiä hankintoja talvilomaviikkoa varten. Oulu oli heidän mielestään luonteva paikka pysähtyä pitkän matkan varrella. Tiedustelin heiltä, että miksi eivät ota Oulua esimerkiksi yhden yön pysähdyspaikaksi, jolloin matka lopulliseen päämäärään ei tuntuisi niin pitkältä. Heidän vastauksensa yllätti minut täysin: "Ei kai täällä ole mitään tekemistä ja onko täällä mitään erityistä ohjelmaa nyt hiihtolomalla."

Edellä käydyn keskustelun pohjalta aloin itsekin pohtimaan muutamia asioita. Onko meillä jotain erityistä ohjelmaa hiihtolomalaisille? Onko ohjelmaa markkinoitu näkyvästi täällä Oulussa ja onko markkinointia tehty esimerkiksi pääkaupunkiseudulla eri kanavissa? Aloin tarkastelemaan visitoulu.fi- sivustoa ja tutkimaan sen tarjontaa. Tein hyvin nopeasti huomion, että sivusto on todella suppea kertomaan laajasti sekä matkailuun että kauppaan liittyvistä tapahtumista ja aktiviteeteista. Esimerkkinä Oulun ostosmahdollisuuksista ei löytynyt mitään mainintaa edustamastani kauppakeskuksesta. Kävin tarkemmin läpi myös printtilehtiä ja muita mainoksia. Oikeasti meillä on Oulussa tälläkin hetkellä menossa monia hienoja tapahtumia ja aktiviteetteja, ja tämä kävi ilmi myös noista mainitsemistani lehdistä ja mainoksista.

Mitä asialle mielestäni tulisi tehdä? Viimeiset pari vuotta ainakin kaupan alalla on saatu seurata pitkästä aikaa keskiostosten nousua ja kävijämäärien kasvua. Tähän ei kuitenkaan saataisi nyt tuudittautua, vaan mielestäni meidän tulisi yhdistää voimamme yritysmaailman ja kaupungin edustajien kanssa. Olisi tärkeää saada yhdessä viesti kuulumaan mahdollisimman kantavasti Oulun hyväksi. Yhteistyöllä Oulusta saadaan entistä vetovoimaisempi ja se siivittää kaupan sekä matkailun entiseen loistoonsa. Kerätään siis voimat yhteen ja siirrytään pelaamaan joukolla ylivoimaa.

 

Petri Häli
Oulun kauppakamarin kauppa- ja matkailuvaliokunnan puheenjohtaja
Kauppakeskusjohtaja, Ideapark Oulu

Jaa: