Seuraa meitä: Twitterissä Facebookissa EnglishSuomi
9/2015 #jäsentiedote

Talousveturi Saksan kyydissä maailmalle: Stuttgart ennen Shanghaita

Saksa tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Saksan talous voi hyvin ja sen osuus Euroopan bruttokansantuotteesta on jopa 21 prosenttia, mistä syystä maata voi pitää yhtenä Euroopan kasvun vetureista. Liittotasavallan BKT:n odotetaan edelleen kasvavan 1,8 prosenttia vuonna 2016.

Viime vuonna Saksa nousi jälleen Suomen tärkeimmäksi kauppakumppaniksi. Suomesta vietiin eniten Saksaan, 6,7 miljardin euron arvosta, tuontitilastoissa Saksa oli kakkonen Venäjän jälkeen 7,7 miljardin euron tuonnilla ja 13,4 prosentin osuudella. Saksan taloudellinen menestys hyödyttää siis myös muitakin maita, kuten Suomea.

250 suomalaisyritystä Saksassa ja 300 saksalaisyritystä Suomessa

Monet suomalaiset yritykset ovat jo löytäneet tiensä Saksaan. Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin arvion mukaan 250 suomalaista yritystä on investoinut Saksaan. Suuri osa Saksaan lähteneistä yrityksistä on melko suuria, mutta mukana on myös paljon pieniä sekä keskisuuria yrityksiä.

Vastavuoroisesti tällä hetkellä Suomessa toimii jo yli 300 saksalaisomisteista yritystä. ´Moni tuntee Saksasta lähinnä suurimmat teollisuusyritykset. Kuitenkin yli 95 prosenttia saksalaisyrityksistä on ´Mittelstandia´ eli pieniä ja keskisuuria yrityksiä´, sanoo Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jan Feller. Saksassa ´Mittelstandiin´ lasketaan enintään 500 henkilöä työllistävät yritykset, kun taas Suomessa raja menee 250 työntekijässä. Saksassa nämä yritykset muodostavat huimat 55 prosenttia BKT:sta ja työllistävät noin 60 prosenttia maan työntekijöistä.

3,7 miljoonaa potentiaalista yritysasiakasta

Saksalais-Suomalainen Kauppakamari on osa Saksan kauppakamarijärjestelmää, jonka kautta yritysten ja vientihankkeiden käytössä ovat laajat yhteistyöverkostot Saksassa. Saksan kauppakamarijärjestelmään kuuluu 80 Saksan paikallista kauppakamaria (IHK), joilla on 3,7 miljoonaa jäsenyritystä, ja 130 Saksan ulkopuolella sijaitsevaa kauppakamaria (AHK) 90 maassa. Saksalais-Suomalainen Kauppakamari kuuluu myös FinnCham-verkostoon. Suomessa Kauppakamarilla on yli 20 työntekijää.

Suomalaisyrityksille Saksalais-Suomalainen Kauppakamari tarjoaa työkaluja Saksan markkinoille menoa ja siellä menestymistä varten: Kauppakamarin palvelut ulottuvat toimialakohtaisista tietopaketeista Saksan markkinoista ja niiden mahdollisuuksista aina kilpailu- ja tuoteanalyyseihin ja yksittäisiin tapaamisiin saksalaisten yritysten kanssa. Palveluihin kuuluvat myös juridinen ja Suomen verotuskäytäntöihin liittyvä neuvonta. Uutena palveluna jo Saksan tai Suomen markkinoille etabloituneille yrityksille Kauppakamari tarjoaa ´Business Culture Training´ -workshopia, jossa perehdytään mm. Saksan ja Suomen kulttuuri- ja toimintatapoihin.

STARTBAHN yhdistää Saksan ja Suomen startup-skenet

Saksan asema Euroopan johtavana talousveturina ja Suomen tärkeimpänä kauppakumppanina on lisännyt suomalaisten startup-yritysten kiinnostusta Saksaa kohtaan. Lisäksi Saksa on noussut Euroopan tärkeimmäksi maaksi riskisijoituksissa: Tänä vuonna eniten riskipääomaa on sijoitettu Berliinissä. Myös München ja Hampuri ovat kuuden tärkeimmän kaupungin joukossa. Perinteisen teollisuussektorin rinnalla toimiva aktiivinen ja innovatiivinen startup-skene on motivoinut etabloitumaan Saksaan. Siksi Saksalais-Suomalainen Kauppakamari on perustanut saksalais-suomalaisen kumppaniverkoston, joka keskittyy digitalisaatioon. Ensimmäinen hanke on 5. marraskuuta käynnistynyt STARTBAHN.

 

STARTBAHN-konseptin julkistamistilaisuus 5. marraskuuta Espoon Urban Millissä
Kuva: Saksalais-Suomalainen Kauppakamari/ Suvi Mäkinen

STARTBAHN tarjoaa startupeille kattavan palvelupaketin, jonka avulla ne pystyvät verkostoitumaan nopeasti ja aloittamaan toimintansa tehokkaasti Saksassa. Pakettiin sisältyvät co-working-tilat Helsingin keskustassa sekä pääsy Berliinissä, Kölnissä, Hampurissa, Hannoverissa ja Münchenissä sijaitsevien partnerihubien tiloihin ja verkostoihin. STARTBAHN-konseptiin kuuluu sekä Kauppakamarin jäsenyys että alkuneuvonta Saksan markkinoille pääsystä. ´Näemme ydintehtäväksemme verkostojen kehittämisen ja siksi kehitimme STARTBAHN-konseptin. Sen avulla on tarkoitus saattaa yhteen saksalaiset ja suomalaiset yritykset ja startupit. Lisäksi yritykset voivat tarvittaessa hyödyntää konkreettisia palvelujamme osoitehausta aina valmiiksi järjestettyyn myyntimatkaan saakka. Loppupeleissä kaikki hyötyvät yhteistyöstä´, Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin osastopäällikkö Glenn Gassen toteaa.

Lisätietoja Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin palveluista löydät sivulta www.dfhk.fi.

Saksalais-Suomalainen Kauppakamari
Mikonkatu 25
00100 Helsinki
Puh. (09) 612 2120
sähköposti: info@dfhk.fi

Artikkelin kirjoitti: Suvi Mäkinen, viestintäjohtaja, Saksalais-Suomalainen Kauppakamari